Aizvadītajā nedēļas nogalē, 11. maijā, norisinājās Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienības rīkotā programmēšanas konkursa fināls. Tajā no 28 pieteiktajiem projektiem savas idejas prezentēja 9 Latvijas spēcīgākās komandas. 1. vietu izcīnīja komanda no Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas – Anastasija un Sofja Kizikas. Skolnieces prezentēja Programmēšanas priekšmetā izstrādātu didaktisko matemātikas datorspēli „Aizraujošā matemātika”, kas palīdz skolēniem aizraujošā veidā apgūt matemātiku.
Programmēšanas konkursa virsmērķis ir demonstrēt mācību gada laikā vidusskolēnu izstrādātos projektus Programmēšanas priekšmetā, tādējādi radot vērtību arī plašākai sabiedrībai ar vidusskolēnu idejām, kas ar programmēšanas palīdzību risina kādai sabiedrības grupai aktuālu problēmu, vienlaikus veicina jauniešu interesi par programmēšanu. Konkursa 1. kārtā skolēni iesūtīja īsus video par savu ideju un risinājumu. No 28 pieteikumiem tika izvēlētas 10 komandas (finālā prezentēja 9 komandas), kas tālākai vērtēšanai iesūtīja arī risinājuma kodu un tehnisko dokumentāciju. Finālā skolēniem tika dotas piecas minūtes, lai savu risinājumu prezentētu žūrijai klātienē un atbildētu uz tās jautājumiem.
Raivis Zelenkevičs, LMT Risinājumu izstrādes daļas vadītājs: „Jaunieši ir lieli malači, projekti ir izstrādāti augstā līmenī. Šādi konkursi ar augstu pievienoto vērtību ir ļoti nepieciešami jauniešiem, lai motivētu viņus strādāt pie jaunu programmatūru izstrādes un biznesa risinājumiem. Mums ir jādod iespēja jauniešiem attīstīties, tādēļ mēs, universitātes un lielie uzņēmumi, esam Latvijā radījuši ļoti labu infrastruktūru, lai tas notiktu. Konkurss palīdz skolēniem apzināt savu radošo ideju vērtību, pirms tās attīstīt tālāk.”
Claudio Rivera, Riga Business School direktors: “Jauniešu piedalīšanās programmēšanas konkursā bieži vien ir tieši pēc skolotāja pamudinājuma, tāpēc īpašs paldies visiem finālistu programmēšanas skolotājiem par jauniešu iedrošināšanu piedalīties konkursā un atbalstu finālā: Artūram Ķempelim, Ancei Kancerei, Marinai Drabovičai, Nataļjai Kučerenko, Kirilam Loginam, Marinai Juzovai, Edgaram Bajarunam un Edgaram Žogotam.”
2.vietu ieguva Rīgas 80. vidusskolas komanda – Jevgenijs Springis un Rustams Štālbergs – par risinājumu saziņai ar cilvēkiem ar dzirdes un runas traucējumiem „Dziļās mācīšanas zīmju valodas atpazīšanas algoritma izveide ar Tensorflow bibliotēku”.
3.vietu ieguva Siguldas pilsētas vidusskolas komanda – Jānis Reinis Reinsons un Jorens Jānis Trēgers – par risinājumu „F.R.I.L.” jeb displeju, kas ļauj demonstrēt mākslas darbus digitālā veidā, mainīt attēlus un interaktīvas animācijas.
1.vietas ieguvēji katrs saņēma 300 eiro dāvanu karti tehnoloģiju iegādei LMT klientu centros. 2. vietas ieguvēji – 150 eiro dāvanu karti, bet 3. vietas – 100 eiro. Papildus tam pirmās trīs komandas saņēma 10% atlaidi studijām Riga Business School programmā „Datorzinātne un organizāciju tehnoloģijas”, kā arī visu trīs komandu atbalstītāji-skolotāji saņēma 100 eiro dāvanu karti.
Nataļja Kučerenko, Rīgas 80. vidusskolas programmēšanas skolotāja: “Esam pateicīgi programmēšanas konkursa organizatoriem un žūrijai par iedvesmojošo komunikāciju, draudzīgo konkursa atmosfēru. Atbalsts talantīgiem skolēniem ir ārkārtīgi būtisks.”
Labu sniegumu parādīja arī pārējās komandas, kuras piedalījās konkursa finālā:
- Iemācies Python: Mācību materiāli ar spēles elementiem, lai ieinteresētu skolēnus apgūt programmēšanu – Emīls Juris Gelašs, Salaspils 1. vidusskola.
- ISS Explorer: Reāllaika trīsdimensionāla karte, kas norāda Starptautiskās kosmosa stacijas atrašanās vietu – Jānis Stendzenieks un Gustavs Bremmers, RTU Inženierzinātņu vidusskola.
- Mērījumu sistēma: Risinājums, kas palīdz neredzīgiem cilvēkiem pārvietoties, integrējot infrasarkanos sensorus cilvēku kurpēs – Anrijs Dambis un Vanesa Vidiņa, Siguldas pilsētas vidusskola.
- Laika ietaupīšanas sistēma: Automātiska darbu vērtēšanas sistēma programmēšanas skolotājiem – Emīls Sarguns, Sandis Admidiņš un Deivids Čakstens, Rīgas 25. vidusskola.
- ENVX: Tīmekļa vietne Latvijas skolēniem skolas darbu plānošanai – Viktorija Zviedrāne un Ņikita Spriņģis, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskola-licejs.
- AI DIARY: ChatGPT bots, kas palīdzēs organizēt dienu un efektīvi saplānot laiku – Anastasija Baranova, RTU Inženierzinātņu vidusskola.
Marina Juzova, Rīgas 25. vidusskolas datorikas un programmēšanas skolotāja: „Man kā skolotājai ļoti patika redzēt skolēnu projektus un iegūt jaunas metodes, kā motivēt savus skolēnus. Šis konkurss veicina bērnus strādāt un gatavoties nākamā gada konkursam. Pārējiem jauniešiem, kas netika finālā, noteikti iesaku piedalīties konkursā un pārbaudīt savas prezentēšanas prasmes, demonstrējot savus darbus, kā arī rūpīgi iepazīties ar konkursa nolikumu un izstrādāt savu prezentāciju.”
Programmēšanas konkurss ir viena no iniciatīvām, ar kuras palīdzību Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju, LMT un start(it) atbalstu vēlas programmēšanas jomai piesaistīt vēl vairāk jauniešu un stiprināt tehnoloģiju apguvi ne tikai augstākajā izglītībā, bet arī skolās.